Etusivu Yhteystiedot Kalenteri Seuratiedote (pdf.)
Perhoja Turinoita/Uutisia Kilpailu Seuratoimintaa
Historiikki Vanhoja PK lehden artikkeita

Loimulohi

Seuranmestarit

Sidontailtojen satoa

Seuranmestaruus kilpailut 2020

Perinteinen seuran mestaruuskilapilu käytiin 12.9. klo 11-16 Kemijoen kareilla. Mukana oli 11 seuran jäsentä ja joillakin oli mukana jopa jälkikasvuakin tutti-iässä matkassa.

Sää oli "syyslämmin" ja välillä satoi erittäin pieniä tihkusadekuuroja, jotka taukosivat päästyämme laavulle nokipannukahville. Kalastusolosuhteet olivat loistavat veden ollessa alhaalla perinteisesti lauantaina.

Kaikki saivat paljon harjuksia 30-34cm, mutta mittaharrit olivat tiukassa.

Paras kaikista oli taas monennenko kerran Hannu Kumpula 7 harria. Muut sijat 4, 3, 3, 2 jne. kpl. Suurimman kalan tittelin sai viimevuotinen voittaja Ari Korvenpää 49cm kirjolohella saatuna Tikkasen karilta aivan viime minuuteilla. Muutkin, kuten seuramme uusi naisjäsen saivat tartunnan kirjoihin, mutta ei aina haaviin asti.

Puheenjohtaja ja seuran mestari 2020.                                   Kiertopalkinnoin palkitut hymyilevät mestarit 2020.

Päivä oli antoisa muillekkin monessa mielessä. Nuotion savussa ja hyvässä seurassa turinoiden oli mukavaa. Nokipannukahvin ihana tuoksu haistettiin aina Oikaraisessa asti. "Meillä kaikilla oli niin mukavaa oi jospa oisit saanut olla mukana."

Seuranmestaruus kilpailut 2019

Seuran perinteiset mestaruuskilpailut järjestettiin Kemijoen kareilla 14.9.2019 klo 11 – 16 hyvässä säässä ja seurassa kuten kuvasta voi päätellä. Kalakin oli syönnillä, mutta pienten osuus oli poikkeuksellisen suuri. Mitallisiakin kaloja kuitenkin saatiin.  Tuikkejakin näkyi. Jokeen oli istutettu 3-vuotiaita taimenia, jotka olivat jopa 45 cm pitkiä ja häiritsivät  kalastusta rajuilla oteillaan. Kisan lopuksi paistettiin makkaraa ja juotiin nokipannukahvia Tikkasenkarin laavulla.

Seitsemän seuran jäsentä nautti aurinkoisen syyspäivän kalastuksesta  ja lopuksi laavulla katsottiin saalis. Kirjolohia tuli kolme, joista yhden sai kilpailun ulkopuolella Hannun Kumpulan sukulaispoika Eetu. Sihteeri Ari Korvenpään kirjolohi oli 45 cm ja kisan suurin kala. Suurimman kokonaissaaliin keräsi Harri Rautajoki viidellä harjuksella 1.86 m. Suurin harjus oli 40 cm. Kiertopalkinnot jaettiin ja lähdettiin kotiin tyytyväinen ilme kasvoilla nuotiosavulle haisten.

Kilpailun johtaja Timo Salminen

Seuranmestari 2019 Kilpailun suurimmankalan saanut

Kilpailuun osallistuneet

1. Seuraleiri 2019

Seuraleiri pidettiin Simojoella 14.- 16.6.2019. Leirille osallistui puheenjohtajan lisäksi 4 muuta jäsentä. Majoituimme 4- tien sillan vieressä olevaan Lapin rinki Campingissä kahteen mökkiin. Seura maksoi 1. vuorokauden majoituksen. Toisen vuorokauden maksoimme itse.

Sää suosi kalastajia molempina päivinä kuten alla olevasta kuvasta voi todeta. Hihoja ei tarvinnut kääriä ennen jokeen menoa. Kalastus tapahtui koko porukalla Mertakosken pohjoisrannalla, jonne tulee kävelymatkaa polkua autolta n 1,5 km. Niin kivikkoinen ja hankala kahlausjoki on tältä kohdalta ruohosaarta, jossa pääsee ilman kahlaustakin lohen nousureitille lyhyin heitoin. Lohia nähtiin, mutta ne eivät olleet kiinnostuneita perhoistamme. Väärät perhot? Väärä uittotapa? Väärä heittokulma? jne. Tyypillistä lohenkalastusta. Veden korkeutta tai lämpöä ei ainakaan tarvinnut moittia. Päätimme, että kalastajissa ei ole vikaa vaan lohissa.

Illalla asia ei harmittanut ja rantasaunan terassilta ihot höyryten seurasimme miten lohet iloitsivat lohilaskurin kohdalla. Aina, kun lohi kävi pinnassa, lensi rannalta päivystysporukan uistimet kohti lohia. Tuloksena näytti olevan enemmän tai vähemmän tyhjiä nestesäiliöitä.

“Meillä kaikilla oli niin mukavaa. Oi jospa...”.

Puheenjohtaja ja samalla reissun päällikkö

Simojoki 2019 seuraleiri 1

2. Seuraleiri 2019

Perhoseuramme vuoden toinen seuraleiri pidettiin Tornionjoen latvoilla Jukkasjärven alueella 23.-25.8.2019. Leirille osallistui 7 jäsentä. Seija ja Hannu Kumpula olivat käyneet alueella useamminkin ja Seijan tämän kesän 57 cm harri  kertoo paikan kalastosta. Hannu varasi meille majoituksen ja toimi Seijan kanssa oppaana.  Kiitokset Seijalle ja Hannulle hyvistä järjestelyistä.

Kiitokset  kaikille seuraleirille osallistuneille  jäsenille mukavasta viikonlopusta. Reissu oli kaikin puolin avartava lähtien jo menomatkan Svappavaaran pitsaravintolasta, campingin lauttasaunasta ja jokirannan vaativuudesta ym. Vanhan huoltoaseman/entisen autokorjaamon pitsat olivat rakennuksen ulkoasusta huolimatta hyviä ja kohtuuhintaisia. Parhaille kalapaikoille piti kävellä n 3 - 4 km, ryömiä poroaidan alta sekä taiteilla todella pahoissa rantakivikoissa, joissa kahlaaminen oli lähes mahdotonta ja turhaakin. Kalastuslupa 3 vrk maksoi 150 kr.

Allekirjoittaneelta puuttui 50 cm harjus ennen leiriä. Ensimmäisenä iltana ensimmäinen harri oli 52 cm. 50 cm tai yli olevia saivat Seija, Hannu ja Pertti. Muutkin saivat isoja harreja. Ruuaksi otettiin vain muutama/ henkilö. Oli mukava laskea takaisin n 50 cm harreja. Vanha sääntö näytti toimivan eli jos auton sai lähelle ja/tai paikka oli helppo kalastaa, oli harrit pienempiä. Pieniä taimenia saatiin muutamia. Leirintäalueen pitäjän mukaa taimenenpyytäjän pitäisi odottaa pimeää ja lohia on niukasti, koska ne kääntyvät Lainiojokeen . Harrejakaan ei saatu kovin matalasta, koska oli valoisaa ja emme jääneet odottamaan pimeää. Pimeä aika varattiin saunomiselle, palaverille ym seuratoiminnalle. Perttikin sai lopuksi lisää kalaa lahjaksi campingin isännältä, koska lahjoitti jokivarressa oman harrinsa minkille.

Tarkempia yksityiskohtia kalapaikoista antaa vain Seija ja Hannu, koska he ovat tehneet kovan työn niiden löytämiseksi. Meitä muita osallistuneita ei kannata tentata.

Ohessa on muutama kuva todisteeksi mukavasta ja antoisasta leiristä.  Ryhmäkuvista voi aistia hyvin reissun tunnelman ja onnistumisen.

Raportin laatija

Puheenjohtaja, mukana ollut ja uusi 50 cm kerholainen

Svappavaaran pitsaravintola

Seuranmestaruus kilpailut 2018

Syksyn perinteinen seuran mestaruuskilpailu pidettiin lauantaina 15.9. klo 11 -15
    Kemijoen kareilla. Sää oli kalakeli eli lämmin ja pilvinen. Veden korkeus oli
    n.200 kuutiota sekunnissa, mutta pahaksi onneksi se alkoi nousta jo puolelta
    päivin. Veden nousu vie tunnetusti kalan ottia huonommaksi.
Kalastajat
    kalastivat ahkerasti mukavassa syyssäässä tietäen saavansa kohta makkaraa ja
    nokipannukahvia. Saaliit jäivät veden nousun takia tavanomaista pienemmäksi,
    mutta Seija Kumpula onnistui silti saamaan 45 cm
harrin. Se on Tikkasenkarille
    kesäkalaksi iso. Lopuksi kalat mitattiin. Kilpailun johtajan kirjolohi oli 48,5 cm
    pitkä ja toiselle kirjolohella sekä harrilla meni molemmat palkinnot hänelle.
    Lähes kaikki saivat kaloja.
    Kiitokset kaikille osallistuneille. Mukava tapahtuma taas hyvässä seurassa.
    Kotiin palattiin tyytyväisin mielin makkaran noki ja sinappi suupielessä vaatteet
    savulle tuoksuen

Sidontakurssi 2018

Suomenmestari Timo Tuuha Sallasta veti meille kahdeksalle seuran jäsenelle toista kertaa hienon
     sidontapäivän Würth Centerin tiloissa. Kiitos opettajalle hyvin valituista kalastusperhoista ja hyvästä
     opetuksesta. Vaativuutta oli riittävästi ja uusia niksejäkin tuli esiin. Perhojen lisäksi saimme myös niiden
     uittoneuvoja. Materiaalit olivat luonnon läheisiä ja perhot takuulla kalastavia. Tunnelma oli taas mukavan
     leppoisa ja saimme sidottua kaikki 6 suunniteltua perhoa. Kommentteja kuului sitojien suusta perhon
     valmistuttua. “Voiko tämä olla minun tekemä?”. “Ei uskoisi minun tekemäkseni”.

Kiitokset materiaalimiehelle Timo Pynnöselle sidontamateriaalien keräämisestä. Kiitokset seuran sihteeri Arille
     ja sitä kautta Würth Centerille, että saimme sitoa perhoja hyvissä olosuhteissa edullisesti. Kiitokset
     osallistujille taas mukavasta päivästä.

Puheenjohtaja Timo Salminen

Kuvat ja reseptit kurssilla sidotuista perhoista löydät täältä (Pdf.)

Alta klikkaamalla jokaisesta perhosta isommat kuvat.

Spudler Craft Fur Steramer Organza pupa Vesiperhonen Katka Vihreä Francis

Seuranmestaruus 2017

Syksyn perinteinen seuran mestaruuskilpailu pidettiin lauantaina 16.9. klo 11 -15 Kemijoen kareilla. Paikalle oli saapunut 8 seuramme jäsentä.

Sää näytti huonolta ennen kisaa vesikuuron muodossa ja ennusteessa oli pohjoistuulta 3m/s. Vesikin oli korkealla ja olettamuksena oli, että se nousee jo puolen päivän jälkeen Tämän vuoksi lyhensimme kilpailuaikaa kahdella tunnilla. Mitä vielä. Sää ei ollutkaan kylmä ja oli lähes tyyntä.

Vesi alkoikin laskemaan ollen kisan päättyessä jo tosi matalalla Tikkasen karillakin. Ilmassa lenteli vesiperhoasia ja päiväkorentojakin. Tuikkeja oli runsaasti etenkin Tikkasen karilla kisa-ajan päättymisen jälkeen. Sekös harmitti niitä kalastajia, jotka olivat jääneet kisaamaan ko. karille.

Ylemmillä koskilla vesi laski aiemmin ja kaloja tuli siellä tasaiseen tahtiin, mutta alamittaisia oli paljon. Mittaharrien saanti oli kuitenkin työn takana.

Parhaiten siinä onnistui ja voiton vei Hannu Kumpula, joka sai 5 kilpailuun kelpuutettavaa mittaharria yht 184 cm suurimman ollessa 40 cm. Toiseksi tuli puheenjohtaja ja samalla kilpailun johtaja kolmella harrilla ja kirjolohella. Kirjolohi suurin kala 42,5 cm. Kisassa saatiin yhteensä 13 mittakalaa. Hannu 5, Timo 4, Ulla-Maija 3 ja Seija 1.

Voittajat ovat oheisessa kuvassa ja toisessa kuvassa kaikki osallistujat.

Lopuksi paistoimme Tikkasen laavulla makkaraa ja joimme nokipannukahvia ihaillen samalla harjusten runsaita tuikkeja. Osa päättikin jäädä vielä kalaan, koska olosuhteet olivat tosi hienot.

Kiitokset kaikille osallistuneille. Mukava tapahtuma hyvässä seurassa - taas kerran.

Kilpailun johtaja Timo Salminen

Lupalinkkejä: Korkalonosakaskunta Metsähallitus | Viiri 13€/v Til.FI94 5640 4750 008481 tai Ollin Erä ja Kalastus